Rozwój mowy dziecka z uszkodzonym słuchem uzależniony jest od:
- czasu, w którym nastąpiło uszkodzenie słuchu (czy jest to wada wrodzona, czy nabyta i w jakim okresie rozwojowym);
- stopnia uszkodzenia słuchu;
- rodzaju uszkodzenia słuchu (przewodzeniowe, odbiorcze, czy mieszane);
- czynnika wywołującego niedosłuch lub głuchotę, od którego zależy , czy jest to schorzenie postępujące, czy też nie;
- tego, czy zaburzenie słuchu stanowi jedyny deficyt rozwojowy, czy też występuje obok innych (np. upośledzenie umysłowe, wada wzroku);
- czasu, w którym zdiagnozowano uszkodzenie słuchu (im wcześniej, tym lepsze rokowania);
- czasu rozpoczęcia rehabilitacji, wczesnej i kompleksowej opieki specjalistycznej;
- czasu zaaparatowania, odpowiedniego dobrania i pełnego wykorzystania aparatu słuchowego;
- możliwości intelektualnych dziecka;
- rozwoju emocjonalnego dziecka;
- tego, czy rodzice są słyszący, czy nie (rodzice niesłyszący częściej rozumieją istotę problemu dziecka);
- wpływu i współpracy rodziny i środowiska (czy rodzice akceptują dziecko i współpracują ze specjalistami).