logopedia.net.pl

W kuchni

CELE:

  • usprawnianie narządów mowy, aparatu oddechowego;
  • wzbogacenie słownika czynnego i biernego;
  • ćwiczenia rozpoznawania i różnicowania słuchowego dźwięków;
  • ćwiczenie koncentracji, pamięci słuchowej wyrazów;
  • kształtowanie słuchu fonematycznego, ćwiczenia syntezy i analizy słuchowej wyrazów (sylabowej, logotomowo - fonemowej, fonemowo - logotomowej);
  • ćwiczenie umiejętności liczenia;
  • rozwijanie percepcji wzrokowej, sprawności manualnej.

METODA: słowna, oglądowa, ćwiczeń ortofonicznych, glottodydaktyka

FORMA: praca indywidualna lub z całą grupą z elementami pracy indywidualnej

POMOCE: obrazek tematyczny W kuchni, Śmieszne minki I. Michalak - Widera, czepek, fartuszek, słomka, garnuszek z ryżem, naczynia i sztućce, woda w słoiku, zestaw obrazków (warzywa, owoce), karty pracy, wędki z rybami

PRZEBIEG:

  1. Powitanie Śmiesznymi minkami:
    • oblizywanie dolnej wargi przy szeroko otwartych ustach,
    • cmokanie ustami - przesyłanie całusków,
    • nabieranie do buzi dużo powietrza i wypuszczanie ustami,
    • nabieranie powietrza do jednego policzka i przenoszenie do drugiego,
    • uśmiechanie się szeroko, ale bez pokazywania zębów,
    • uśmiechanie się pokazując zęby.
  2. Wprowadzenie do tematu piosenką Kucharki:

    My jesteśmy kucharki małe

    Lecz do pracy doskonałe.

    Do pracy i do roboty

    Nie zabraknie nam ochoty.

    Choć cebula szczypie w nos

    Rach ciach, ciach

    Rach ciach, ciach

    Zaraz będzie smaczny sos

    Rach ciach, ciach, ciach , ciach.

  3. Swobodna wypowiedź nt obrazka W kuchni.
  4. Zajączki kucharze - porównywanie obrazków różniących się 5 szczegółami.
  5. Muzyka w kuchni:

    W naszej kuchni pełno muzyki jest.

    Są instrumenty, o których mało wiesz.

    Nasze szklanki (talerze, pokrywki, woda ? w słoiku, itp.) grają tak .....

    To jest muzyka, która zawsze cieszy nas.

    Prowadzący prezentuje kilka dźwięków, następnie dziecko odwraca się, rozpoznaje i nazywa dźwięk

  6. W lodówce - karta pracy.

    Wymienianie produktów, liczenie, odwzorowywanie liczebności na zbiorach zastępczych (patyczki, palce).

  7. Gotujemy zupę jarzynową:
    • dmuchanie przez słomkę do garnuszka z ryżem,
    • wrzucanie jarzyn do garnka (obrazki) : prowadzący dokonuje analizy sylabowej, logotomowo - fonemowej, fonemowo - logotomowej, dziecko podaje nazwę, wybiera odpowiedni obrazek i wrzuca do garnka, np.

      mar - chew - ka,

      cebul - a,

      s - eler,

      b - uraki,

    • wąchanie aromatu zupy: wdech nosem, wydech ustami.
  8. Łowienie ryb na obiad - nawijanie na patyk (wędkę) nitki z umocowaną rybą plastykową.
  9. Zapraszamy do stołu - karta pracy.
    • Liczenie ile osób siedzi przy stole, porównywanie z ilością osób w domu. Rysowanie kresek lub kółek wskazujących liczbę.
    • Rozdzielanie cukierków (żetonów) dla każdego po kilka (po 2, po 3, itd.).
  10. Smacznego :

    • Dziecko układa na talerzu wymienione owoce (naturalne lub obrazki).
    • Dziecko odwraca się, a prowadzący zabiera 1 owoc. Dziecko podaje co znikło z talerza.

    Stopniowo zwiększamy ilość owoców na talerzu oraz ilość zabieranych (zgodnie z możliwościami dziecka).

  11. Pożegnanie rymowanką, przekazanie ćwiczeń do domu.

    Gospodyni gotowała

    grochu gar dla generała.

    Teraz każdy dobrze wie,

    co generał dzisiaj zje.

    Kiedy z kranu w kuchni kapie

    król się kładzie na kanapie,

    a królewna tuż za krzakiem
    karmi kozy kapuśniakiem.