logopedia.net.pl

Diagnoza rozwoju mowy - na co zwracać uwagę?

  1. Budowę i sprawność narządów artykulacyjnych (wargi, język, podniebienie miękkie, twarde, zgryz, zęby, żuchwa).
  2. Czynności fizjologiczne w obrębie narządów mowy (odgryzanie, gryzienie, żucie, połykanie)
  3. Tempo mowy (normalne, zwolnione, szybkie).
  4. Oddychanie (nawyk oddychania nosem czy ustami, czy oddech jest równy, rytmiczny, harmonijny, ile trwa faza wdechu i wydechu).
  5. Płynność mowy (powtarzanie sylab, wyrazów, głosek, niemożność rozpoczęcia wypowiedzi - bloki, itp.).
  6. Prozodię mowy (rytm, melodię, akcent).
  7. Słuch fizjologiczny (możliwość rozumienia mowy i szeptu - norma: szept słyszany z odległości co najmniej 6m.).
  8. Słuch fonematyczny (umiejętność różnicowania głosek o zbliżonych cechach artykulacyjnych i akustycznych w izolacji, sylabach, wyrazach oraz analizy i syntezy słuchowej wyrazów).
  9. Rozumienie mowy:
    • pojedynczych słów - nazwy przedmiotów, zjawisk, czynności, stosunki przestrzenne, czasowe, wielkościowe;
    • prostych połączeń słownych (rozumienie struktur gramatycznych);
    • zdań złożonych (rozumienie struktur składniowych).
  10. Nadawanie mowy (mówienie):
    • w aspekcie fonetycznym (ustalenie zasobu dźwięków, czyli ustalenie, w jaki sposób dziecko realizuje poszczególne głoski);
    • w aspekcie leksykalnym (ustalenie zasobu słownictwa czynnego);
    • w aspekcie gramatycznym (umiejętność stosowania form fleksyjnych, budowania struktur zdaniowych);
    • w aspekcie ekspresyjnym (ocena prozodii mowy, tempa i płynności).