Diagnoza rozwoju mowy - na co zwracać uwagę?
-
Budowę i sprawność narządów artykulacyjnych (wargi, język, podniebienie miękkie, twarde, zgryz, zęby, żuchwa).
- Czynności fizjologiczne w obrębie narządów mowy (odgryzanie, gryzienie, żucie, połykanie)
-
Tempo mowy (normalne, zwolnione, szybkie).
-
Oddychanie (nawyk oddychania nosem czy ustami, czy oddech jest równy, rytmiczny, harmonijny, ile trwa faza wdechu i wydechu).
- Płynność mowy (powtarzanie sylab, wyrazów, głosek, niemożność rozpoczęcia wypowiedzi - bloki, itp.).
- Prozodię mowy (rytm, melodię, akcent).
-
Słuch fizjologiczny (możliwość rozumienia mowy i szeptu - norma: szept słyszany z odległości co najmniej 6m.).
-
Słuch fonematyczny (umiejętność różnicowania głosek o zbliżonych cechach artykulacyjnych i akustycznych w izolacji, sylabach, wyrazach oraz analizy i syntezy słuchowej wyrazów).
- Rozumienie mowy:
-
pojedynczych słów - nazwy przedmiotów, zjawisk, czynności, stosunki przestrzenne, czasowe, wielkościowe;
- prostych połączeń słownych (rozumienie struktur gramatycznych);
-
zdań złożonych (rozumienie struktur składniowych).
- Nadawanie mowy (mówienie):
-
w aspekcie fonetycznym (ustalenie zasobu dźwięków, czyli ustalenie, w jaki sposób dziecko realizuje poszczególne głoski);
- w aspekcie leksykalnym (ustalenie zasobu słownictwa czynnego);
-
w aspekcie gramatycznym (umiejętność stosowania form fleksyjnych, budowania struktur zdaniowych);
-
w aspekcie ekspresyjnym (ocena prozodii mowy, tempa i płynności).