Zadania dla nauczyciela
- Zrealizować w ciągu I półrocza, jeśli dzieci nie były objęte dotychczasową opieką przedszkolną lub w pierwszych miesiącach jeśli dzieci były objęte opieką przedszkolną, wszystkie zadania programowe stawiane przed nauczycielem pracującym z dziećmi 3-, 4- i 5-letnimi. Ustalić poziom przygotowania dziecka do nauki czytania i pisania oraz poziom czytania i pisania.
- Doskonalić technikę syntezy i analizy fonemowej wyrazów. Wprowadzić do syntezy i analizy utrudnienia. Zwrócić uwagę na wyrazy o skomplikowanej budowie fonemowej. Posługiwać się zapisem ortograficznym wyrazu jako modelem jego struktury fonemowej.
- Ćwiczyć syntezę i analizę fonemową wyrazów zawierających litery niepodstawowe.
- Ćwiczyć umiejętność szybkiego rozpoznawania pojedynczych liter i sylab.
- Uczyć syntezy fonemowej na bieżąco tj. dołączania nowo posłyszanego fonemu i tworzenia logotomu.
- Doskonalić technikę kreślenia liter po śladach.
- prawdzić odpowiednimi testami stan gotowości dziecka do nauki czytania i pisania.
Zadania z zakresu nauki czytania i pisania
- Ćwiczyć czytanie wyrazów techniką
ślizgania się
z litery na literę. Zabronić literowania (głoskowania). -
Nauczyć poprawnego pisania i łączenia wszystkich 44 liter małych i wielkich, grupując litery według podobieństwa w kierunkach kreślenia. Wykorzystywać
Zeszyt do początkowej nauki pisania
i podręcznikŚwiat głosek i liter
. - Wdrażać do globalnego czytania wyrazów o dużej frekwencji w tekstach.
-
Dążyć do skracania do niezbędnego minimum czasu wymawiania głosek w czytaniu techniką
ślizgania się
z litery na literę. - Uczyć cichego czytania.
- Wdrażać do płynnego pisania sylab i wyrazów w liniaturze. Zwracać uwagę na umieszczanie znaku diaktrycznego w momencie pisania danej litery lub po napisaniu litery sąsiedniej, jeśli to jest wygodniejsze.
- Zachęcać do czytania książek i czasopism dziecięcych.
-
Kształcić wrażliwość i świadomość ortograficzną. Zachęcać do posługiwania się podstawowymi zasadami ortograficznymi zawartymi w podręczniku
Świat głosek i liter
. Zapoznać z niezbędną do wprowadzenia zasad ortograficznych klasyfikacją fonemów. -
Wprowadzić
Złotą Odznakę Czytelnika
iZłotą Odznakę Pisarza
.
Literatura:
B. Rocławski, Nauka czytania i pisania, GLOTTISPOL, Gdańsk 2000.