Zasady postępowania terapeutycznego wg T. Gąsowskiej i Z. Pietrzak-Stępowskiej:
- możliwie pełna indywidualizacja pracy,
- stawianie zadań dostosowanych do możliwości dziecka i zapewnianie warunków do poprawnego wykonania zadania,
- powolne, systematyczne przechodzenie od zadań łatwiejszych do trudniejszych, od prostszych do bardziej złożonych,.
- zapewnianie warunków do utrwalania prawidłowych umiejętności i likwidowania niekorzystnych nawyków w czytaniu i pisaniu,
- dostosowanie czasu trwania ćwiczeń do wydolności dziecka,
- mobilizowanie dziecka do wykonywania zadań poprzez stosowanie różnorodnych ćwiczeń.
Problem zasad terapeutycznych E. Gruszczyk i D. Kołodziej rozpatrują w trzech płaszczyznach:
Układ interpersonalny: dorosły - dziecko:
-
zasada bezwzględnej akceptacji i dobrego kontaktu z dzieckiem związana z postawą
podnoszenie innych
, a więc z tendencją do zachowań altruistycznych, opiekuńczych, stymulatywnych, przy całkowitym respektowaniu odrębności dziecka i wierze, że w odpowiednich warunkach rozwiną się jego pozytywne cechy, -
zasada właściwego stosowania wzmocnień i rozwijania pozytywnej motywacji wiąże się w dużej mierze z manipulowaniem karą i nagrodą,
- zasada pełnej opieki wychowawczej i współpracy ze środowiskiem szkolnym i domowym wymaga diagnozy środowisk wychowawczych dziecka oraz korekty stymulowania całokształtu działań wychowawczych, co wiąże się z obowiązkiem ścisłej współpracy terapeuty z rodzicami i nauczycielem danego dziecka.
-
zasada bezwzględnej akceptacji i dobrego kontaktu z dzieckiem związana z postawą
-
Korekta i ćwiczenie procesów poznawczych i emocjonalnych w zakresie stwierdzonych niedoborów rozwojowych:
- zasada dynamicznego podejścia w wyznaczaniu programu w zakresie korekty i stymulacji rozwoju dziecka, co wiąże się ze zmianą programu w zależności od tempa i jakości uczenia się dziecka,
- zasada regulowania intensywności ćwiczeń (oznacza ustalenie liczby i częstotliwości ćwiczeń zgodnie z wydolnością dziecka).
-
Wyrównywanie braków w wiadomościach i umiejętnościach ucznia przewidzianych w programie nauczania i wychowania:
- zasada opracowywania programu merytorycznego, którego celem jest korekta, a także przekaz całej struktury wiedzy z przedmiotów, w których obrębie manifestują się trudności i niepowodzenia szkolne.
Zasady w ujęciu B. Kaji:
- trening uszkodzonej funkcji wymaga oddziaływania nie tylko na jedną izolowaną funkcję, lecz na osobowość dziecka,
- treningowi funkcji zaburzonej winien towarzyszyć trening funkcji pokrewnej,
- nie zawsze wskazane jest uświadamianie dziecku jego defektu, terapia powinna opierać się na pozytywnych emocjach, świadomość zaburzeń może wywołać niekorzystne napięcie emocjonalne,
- zajęcia należy prowadzić, opierając się na emocjach pozytywnych umożliwiających odnoszenie sukcesu, co wiąże się z uwzględnianiem możliwości dziecka i umiejętnością stosowania wzmocnień,
- podstawowe znaczenie w pracy terapeutycznej ma więź emocjonalna między terapeutą a dzieckiem.
Bibliografia
Gąsowska T., Pietrzak-Stępkowska Z.: Praca wyrównawcza z dziećmi mającymi trudności w czytaniu i pisaniu, WSiP, Warszawa 1978
Kaja B.: Zarys terapii dziecka, Bydgoszcz 2001