Typy dysleksji w zależności od dominującego zaburzenia.
Dysleksja typu wzrokowego ; występują przede wszystkim zaburzenia percepcji wzrokowej i pamięci wzrokowej.
Objawy:
- trudności w zapamiętywaniu liter,
- mylenie liter podobnych pod względem kształtu lub inaczej położonych w przestrzeni,
- kłopoty w orientacji na mapie i nauce geometrii,
- rysunki uproszczone pod względem formy, chociaż treść może być bogata.
Dysleksja typu słuchowego ; występują zaburzenia percepcji słuchowej i pamięci słuchowej, często powiązane z zaburzeniami językowymi.
Objawy:
- niewykształcenie słuchu fonemowego,
- trudności w rozróżnianiu głosek o podobnym brzmieniu,
- trudności w analizie i syntezie głoskowo-fonemowej,
- w pianiu ze słuchu często opuszczane są litery, albo dodawane, przestawiane.
Dysleksja integracyjna ; rozwój funkcji percepcyjnych badanych w izolacji jest zgodny z wiekiem, natomiast zaburzony jest proces integrowania bodźców napływających z różnych zmysłów.
Objawy:
- trudności z przekodowywaniem fonemów na grafemy i odwrotnie.
Typy dysleksji w zależności, która półkula dominuje w procesie czytania
wg D. Bakker
Dysleksja typu
P
(perceptual); wiąże się z niedostateczną aktywizacją lewej półkuli (językowej).Objawy:
- popełnianie wielu błędów czasowych w czytaniu, zacinanie się, czytanie wolne.
Dysleksja typu
L
(linguistic); wiąże się z opóźnieniem półkuli prawej.Objawy:
- Popełnianie w czytaniu wielu błędów rzeczywistych, tj. opuszczanie liter, dodawanie, zniekształcanie wyrazów i tekstu.
Powyższa typologia nie charakteryzuje wyczerpująco wszystkich odmian dysleksji. Jak ukazuje dotychczasowa wiedza i praktyka, dysleksja nie jest jednolitym syndromem zaburzeń. Uwarunkowana ona jest j e d n y m lub też k i l k o m a jednocześnie patomechanizmami (zaburzeniami prostszych funkcji leżących u podstaw złożonej czynności czytania i pisania).
Bibliografia
Bakker D.: Neuropsychologiczna koncepcja dysleksji (oprac. A. Wierzejska), Warszawa 1992.
Bogdanowicz M.: Specyficzne trudności w opanowaniu mowy pisanej i czytanej . W: Diagnoza i terapia zaburzeń mowy red Gałkowski, Tarkowski, Zaleski, UMCS Lublin 1993.
Kaja B.: Zarys terapii dziecka, Bydgoszcz 2001.