Metoda Dobrego Startu wywodzi się z francuskiej metody Bon Deport opracowanej przez T. Bubnet, a do warunków polskich została zaadoptowana przez M. Bogdanowicz.
Założeniem metody jest usprawnianie funkcji leżących u podstaw złożonych czynności czytania i pisania, a więc jednoczesne rozwijanie funkcji językowych, spostrzeżeniowych, wzrokowych, słuchowych, dotykowych, kinestetycznych (czucie ruchu) i motorycznych oraz współdziałania między tymi funkcjami (integracja percepcyjno-motoryczna).
Metoda Dobrego Startu może być stosowana:
- wobec dzieci z dysharmoniami w rozwoju psychomotorycznym w celu usprawniania funkcji percepcyjno-motorycznych
- z dziećmi w wieku przedszkolnym o prawidłowym rozwoju jako przygotowanie do czytania i pisania.
Formy metody:
- Piosenki do rysowania
- Piosenki i znaki
- Piosenki i litery:
- Alfabet piosenek
- Śpiewane litery
- Piosenki na literki
- Od piosenki do literki
Wszystkie wersje metody uzupełniają się nawzajem i stanowią kolejne etapy pracy stymulacyjno-terapeutycznej
MDS opiera się na trzech elementach: wzrokowym (znak graficzny), słuchowym (piosenka) i motorycznym (odtwarzanie znaków graficznych zgodnie z rytmem piosenki) z czym wiąże się struktura zajęć:
- Zajęcia wprowadzające:
- zabawy i ćwiczenia o charakterze dyscyplinującym, korygującym postawę ciała, kształcącym orientację w schemacie ciała i przestrzeni,
- słuchanie piosenki związanej ze znakiem, który zostanie wprowadzony,
- ćwiczenie słuchu fonematycznego na podstawie tekstu piosenki.
Zajęcia właściwe:
- ćwiczenia ruchowe usprawniające motorykę i relaksujące,
- ćwiczenia ruchowo-słuchowe (rytmiczne uderzanie dłonią i palcami w wałeczki z piaskiem z jednoczesnym śpiewaniem piosenki),
- ćwiczenia ruchowo-słuchowo-wzrokowe oparte na zestawie wzorów graficznych i odpowiednio do nich dobranych piosenek.
Schemat odtwarzania znaków graficznych:
- próby samodzielnego odtwarzania ruchem rytmu piosenki,
- pokaz i omówienie wzoru, demonstracja ćwiczenia,
- utrwalenie wzoru i jego powiązanie z piosenką (wodzenie palcem po wzorze i śpiewanie piosenki,
- odtwarzanie wzoru różnymi technikami z jednoczesnym śpiewaniem piosenki: w powietrzu (ręką), na powierzchni (palcem na tackach z piaskiem), na dużym arkuszu lub na tablicy, na kartce papieru (pędzlem), w liniaturze zeszytu (ołówkiem lub długopisem).
- Zajęcia końcowe:
- zabawy muzyczno-ruchowe związane z wprowadzoną piosenką.
Metoda Dobrego Startu z powodzeniem może być stosowana w terapii logopedycznej, gdyż rozwija zarówno komunikację językową (mowa, czytanie, pisanie), jak i niejęzykową (procesy emocjonalne i zachowania społeczne).
Literatura
Bogdanowicz M., Materiały do ćwiczeń Metodą Dobrego Startu, Gdańsk 1979
Bogdanowicz M., Metoda dobrego startu w pracy z dzieckiem od 5 do 10 lat, Warszawa 1985
Bogdanowicz M., Szlagowska D., Piosenki do rysowania, Gdańsk 1996
Kaja B., Zarys terapii dziecka, Bydgoszcz 2001
Krakowińska J., Śpiewane litery, w: Poradnictwo wychowawczo-zawodowe, red. Brejnak, Warszawa 1980