logopedia.net.pl

Miś się bawi razem z nami

CELE:

  • doskonalenie sprawności narządów mowy
  • świadome gospodarowanie oddechem, pogłębianie fazy wydechowej
  • rozwijanie słuchu fonemowego

POMOCE: lusterka, pluszowy miś, magnetofon, muzyka, zabawki (obrazki lub naturalne), szarfy, balonik

PRZEBIEG:

  1. Rozmowa z dziećmi nt Co pomaga nam poprawnie mówić ? - sprawna buzia i język, sprawne uszy i prawidłowe oddychanie.
  2. Zabawa integracyjna - dzieci siedzą w kręgu, osoba prowadząca mówi rymowankę:

    Przyszedł misiu do przedszkola

    i od progu hej, hej woła.

    Wszystkie dzieci go witają

    i się pięknie przedstawiają.

    Następnie mówi do misia: dzień dobry misiu, jestem .... (imię) i podaje maskotkę dziecku siedzącemu obok. Miś krąży w koło, aż wszystkie dzieci się przedstawią.

  3. Zabawa fabularyzowana ćwicząca narządy mowy:

    Wyobraź sobie, że twoja buzia to sklep z zabawkami. Otwierasz drzwi (szerokie otwieranie buzi) i wchodzisz do sklepu. OOO! Ile tu zabawek:

    • pajacyk, który potrafi skakać, aż do sufitu (unoszenie języka na górny wałek dziąsłowy przy szeroko otwartych ustach)
    • samochód, która jeździ po torze wyścigowym (oblizywanie językiem górnych i dolnych zębów po wewnętrznej stronie przy otwartej buzi).
    • konik na biegunach (kląskanie)
    • duża, kolorowa piłka (wypełnianie buzi powietrzem), która toczy się od ściany do ściany (wypychanie językiem na przemian prawy i lewy policzek)
    • pudełko klocków (dotykanie czubkiem języka dolnych i górnych zębów, liczenia)
    • wesoła laleczka (szeroki uśmiech)
    • wirujący bączek (krążenie językiem po wałku dziąsłowym przy zamkniętych ustach)

    Na najwyższej półce siedzi miś. Jest smutny, bo nikt go nie chce kupić. Z tego zmartwienia oklapło mu jedno uszko. Pewnego razu zobaczył przez okno dzieci z przedszkola. Uśmiechnął się do nich, posłał im całuski (cmokanie ustami - naśladowanie posyłania całusków). i pomyślał: - Dobrze byłoby mieć przyjaciół?. Postanowił wyjść ze sklepu i pójść razem z dziećmi.

  4. Zabawa z piosenką Maszerują dzieci drogą
  5. Misiowe wyliczanki - zabawa słowna

    Przyszły dzieci do przedszkola

    I zabawa jest wesoła

    Raz, dwa, trzy

    - Przedstaw nam się Ty!

    - Co dziś jadłeś Ty?

    - Jak się czujesz Ty?

    - Zaklaszcz w dłonie Ty!

    - Poskacz teraz Ty!

    - Stań na jednej nodze Ty!

    - Mrugnij do nas Ty!

    - W co się bawić lubisz Ty?

  6. Zabawa oddechowa Balonik z kolorowym, gumowym balonikiem

    Przed rozpoczęciem zabawy dzieci wsłuchują się i naśladują dźwięk wydawany przez powietrze uchodzące z balonika (ffff..., sss...). Następnie pomagają misiowi nadmuchać balonik - głęboki wdech nosem, długi wydech ustami (3x).

  7. Zabawa w chowanego - zabawa ruchowa

    Dzieci podzielone na dwie grupy. Jedna grupa - to drzewa (oznaczone szarfami), druga, to - dzieci. Dzieci poruszają się między drzewami zgodnie z akompaniamentem muzycznym, gdy usłyszą: Raz, dwa, trzy szukam , chowają się za drzewo. Miś woła dzieci dokonując analizy imion (sylabowej, logotomowo - fonemowej, fonemowo - logotomowej). Wołane dziecko macha rączką do misia.

  8. Pożegnanie z misiem - dzieci siedzą w kręgu, podają sobie misia i mówią mu coś miłego.