logopedia.net.pl

Zabawy ze zwierzętami z wiejskiego podwórka

Cele:

  • Ćwiczenie narządów mowy.
  • Wzbogacanie słownika biernego i czynnego, ćwiczenie pamięci.
  • Kształcenie umiejętności wypowiadania się zdaniami, układanie zdań pojedynczych i złożonych do obrazków.
  • Ćwiczenie słuchu fonematycznego ? doskonalenie umiejętności zestawiania rymujących się wyrazów.
  • Ćwiczenie koordynacji wzrokowo ? ruchowej, orientacji przestrzennej.
  • Ćwiczenie pamięci słownej.

Pomoce: loteryjka obrazkowa Co robią zwierzęta?, rymujące się obrazki, memory -Zwierzęta , figurki, maskotki zwierząt, labirynty, obrazki liczbowe, podkład muz. piosenki ortofonicznej Piosenka i dzieci

Przebieg:

  1. Zabawa ćwicząca narządy mowy: Naśladuj mnie.

    Krowa - ruchy okrężne żuchwą, wargi zamknięte.

    Świnka - tworzenie ryjka, jak przy wymawianiu u.

    Piesek - szczerzenie zębów, ziajanie.

    Kotek pije mleko - wysuwanie języka nad dłońmi ułożonymi w kształcie miseczki, oblizywanie warg ruchem okrężnym.

    Konik - kląskanie.

  2. Loteryjka obrazkowa Co robią zwierzęta?.

    Pokazujemy dziecku obrazek, np. kota i zadajemy pytania:

    • Co to jest?
    • Dziecko: kot.
    • Jaki jest kot?
    • Dziecko: mały, (brązowy, miły, itp.).
    • Co on robi?
    • Dziecko: pije mleko.
    • Czy mógłbyś powiedzieć wszystko razem?
    • Dziecko: Mały kotek pije mleko.

    Następnie dziecko zadaje pytania, prowadzący odpowiada.

    Przykłady: Mały kotek pije mleko. Koń pasie się na łące. Łaciaty pies je kości. Dziewczynka pilnuje trzy gąski. Kura wchodzi na grzędę. Krowa ma ostre rogi. Pies śpi w budzie.

  3. Zabawa: Rymowanki.

    Dwa komplety kartoników z obrazkami do rymu. Jeden komplet prowadzący zostawia sobie, drugi (ze zwierzętami)otrzymuje dziecko. Prowadzący wykłada kolejno swoje kartoniki wymawiając nazwę np. płotek, a. dziecko dokłada obrazek ze zwierzątkiem, którego nazwa rymuje się z podanym wyrazem np. kotek.

    Przykłady: góra - kura, głowa - krowa, bałwanek - baranek , pasek - piesek, balonik - konik, taczka - kaczka, nóżka - kózka, bucik - kogucik, malinka - świnka.

  4. Kończenie rymowanych zdań, np.

    Cielę co językiem...(miele).

    Przyszła koza do...(woza).

    Wlazł kotek na...(płotek).

    Pies zły szczerzy...(kły).

    Wyszły w pole kurki trzy i gęsiego sobie...(szły).

    To dla kotka jest miseczka pełna...(mleczka).

    Kotek rozplątał babci...(motek).

  5. Memory:
    • układamy rewersem do góry 10 par obrazków (zwierząt). Gra polega na kompletowaniu par. Wygrywa ten kto zbierze największą liczbę par. Podczas odkrywania grający nazywa obrazki starając się prawidłowo wymówić dane słowo lub naśladuje mowę zwierząt.
  6. Piosenka zwierząt (na melodię Piosenka i dzieci):

    • układamy obrazki liczbowe - w rzędach dwa razy po trzy zwierzątka (koty, pieski, krowy, kozy, kury, gęsi, itp.). Dziecko śpiewa naśladując głosy i wskazując palcem kolejne zwierzęta.

      Miau - miau - miau,

      Miau - miau - miau

      Śpiewają koty.

      Miau - miau - miau,

      Miau - miau - miau

      Śpiewam ja sam.

      Hau - hau - hau,

      hau - hau - hau.

      Śpiewaja pieski.

      Hau - hau - hau,

      hau - hau - hau.

      Śpiewam ja sam. itd.

  7. Labirynty:
    • wskaż pieskowi drogę do domu, kotkowi do myszki, kurczątkom do mamy kurki, itp. - kreślenie linii nieregularnych mazakiem sucho ścieralnym na koszulce foliowej, w którą włożony jest rysunek.
  8. Zabawa w chowanego:
    • prowadzący kładzie maskotki, figurki zwierząt w różne miejsca. Dziecko szuka i określa ich położenie, np. kotek jest za krzesłem, piesek jest pod książką, krowa na półce itp.
    • szukanie zwierząt ukrytych na obrazku, określanie położenia (na, pod, za, obok, itp.)
  9. Zabawa Karuzela:
    • układamy w kole figurki lub obrazki zwierząt, w środku koła kręcimy tekturową rurką (np. z folii aluminiowej). Wskazane końcówkami rurki zwierzęta witają się ze sobą, np. miau, miau - hau, hau, mu, mu - gę, gę
  10. Zabawa: Podróż pociągiem:
    • prowadzący wymienia zwierzęta w kolejnych wagonach (zwiększając ilość zgodnie z możliwościami dziecka), a dziecko doczepia do lokomotywy wagony z wymienionymi zwierzętami.
  11. Zabawa rytmiczno - ruchowa: Kaczki

    • dziecko idzie po okręgu i odpowiednio do słów, przystając przy tym, macha rękami i tupie nogą (w podanym rytmie).

      Jak to miło być kaczuszką,

      machać sobie prawą nóżką.

      Szczery uśmiech mieć na dziobie,

      prawą nóżką tupać sobie.

      Tup - tup - tup

      Tup tup - tup

      Tup - tup tup - tup, itp.

      Idzie kaczka nieboraczka,

      śmiesznie człapie w luźnych laczkach.

      Za tą kaczką druga kaczka,

      idzie kaczek cała paczka.

      Jak to miło być kaczuszką,

      machać sobie lewą nóżką.

      Szczery uśmiech mieć na dziobie,

      lewą nóżką tupać sobie.

      Tup - tup - tup

      Tup tup - tup

      Tup - tup tup - tup, itp.