logopedia.net.pl

Rodzina samogłosek

CELE:

  • usprawnianie narządów mowy
  • wyrazista wymowa samogłosek
  • kształtowanie miękkiego nastawienia głosu i umiejętności właściwego stosowania natężenia głosu
  • różnicowanie fazy wdechu i wydechu

POMOCE: wzory samogłosek stylizowane na dzieci, obrazki - śpiący miś, sowa, zajączek, myszka, symbole - mina uśmiechnięta, zdziwiona, magnetofon, nagrania: Oh Swallow, The Music of Ireland, Le basque, słomki, kółeczka z kolorowego papieru, kartki w kształcie koła (piłki), karty pracy indywidualnej - sowy

PRZEBIEG:

  1. Kółeczko robimy - zabawa integracyjna (dzieci tworzą koło wypowiadając rymowankę)

    Kółeczko robimy,

    Wszystkie (nazwa grupy) prosimy.

    Kółko małe (formujemy kółko z palców wskazujących i kciuków oraz z warg, jak przy wymawianiu o),

    Kółko duże (formujemy przed sobą koło z rąk oraz z ust, jak przy wymawianiu a)

    Głowa prosto, język w górze (dotykamy czubkiem języka górny wałek dziąsłowy)

    Skłoń się w lewo, skłoń się w prawo,

    Tak się w lesie chwieje drzewo (szszsz?.)

  2. Samogłoski i ich przyjaciele - zabawa fabularyzowana.

    Dawno, dawno temu, za siedmioma górami, w małej chatce na skraju lasu, mieszkała rodzina samogłosek: mama, tata i ich ośmioro dzieci - A O E I U Ę. Ą Y.

    Rodzice bardzo kochali swoje dzieci ? zabawa z muzyką Oh Swallow

    Niektóre dzieci w rodzinie były wesołe, wciąż się cieszyły, a niektóre wciąż się czemuś dziwiły (obserwujemy układ ust w czasie wymawiania samogłosek i dokonujemy ich podziału na uśmiechnięte - E, I, Y oraz zdziwione - A. O. U).

    Dzieci codziennie chodziły do lasu. Najpierw szły doliną(dotykamy czubkiem języka każdego zęba na dole) a później górą (dotykamy czubkiem języka każdego zęba na górze).

    Idąc wesoło mówiły swoje imiona - marsz w rytm muzyki The Music of Ireland z jednoczesnym wypowiadaniem kolejnych samogłosek:

    AA - AAA

    OO - OOO

    EE - EEE

    II - III

    UU - UUU

    ĘĘ - ĘĘĘ

    ĄĄ - ĄĄĄ

    YY - YYY

    W lesie samogłoski miały wielu przyjaciół: grubego misia (wypełniamy policzki powietrzem), zajączka (poruszamy złączonymi wargami, jak przy wymawianiu [u], w prawo i w lewo), myszkę z długim ogonkiem (wysuwamy z buzi długi, wąski język).

    Miś, niestety, był wielkim śpiochem. Wciąż leżał pod drzewem i cicho mruczał (wybrzmiewamy przedłużoną spółgłoskę [m]).

    Gdy wreszcie udało się samogłoskom obudzić misia, bawiły się z nim piłką w kolorowe grochy - zabawa oddechowa (dzieci przenoszą słomką kolorowe kółeczka z papieru na kartkę w kształcie koła)

    Z zajączkiem samogłoski urządziły zawody, kto najdalej skoczy (wypowiadanie samogłosek - rytmicznie oraz długo i płynnie, z jednoczesnym wodzeniem po śladzie linii łukowatych).

    Z kolei z myszką bawiły się w chowanego - zabawa z muzyką Le basque (wg B. Strauss)

    Gdy samogłoski długo nie wracały do domu mama i tata wołali je głośno, a one odpowiadały cicho - zabawa w Echo.

    Po całym dniu i wesołej zabawie z przyjaciółmi w lesie samogłoski zjadły pyszną kolację (długie i płynne wymawianie samogłosek ze spółgłoską [m] - Am, Om, Em, itd.).

    Zapadła noc. Samogłoski smacznie spały - AAA - psi, OOO - psi, EEE - psi, III - psi, UUU - psi, itd.

    Zasnął też największy śpioch - miś (długie wybrzmiewanie spółgłoski [m]).

    Co jakiś czas z lasu dobiegało pohukiwanie sowy - hu, hu