Przygotowanie do nauki czytania i pisania ma na celu dążenie do osiągnięcia przez dziecko jak najwyższego poziomu sprawności analizatora słuchowego, wzrokowego i kinestetyczno- ruchowego. Każde dziecko ma własny, indywidualny rytm i tempo rozwoju, dlatego powinno być traktowane w tym zakresie indywidualnie.
Ćwiczenia mające na celu przygotowanie dzieci do nauki czytania i pisania rozpoczynamy już w grupie dzieci 3-letnich.
Etapy przygotowania do nauki czytania i pisania:
Nauczyciel
- Analiza i synteza sylabowa
- Analiza morfemowa
- Analiza logotomowa
- Analiza i synteza mieszana
- logotomowo - fonemowa
- fonemowo - logotomowa
- Analiza i synteza fonemowa
- Analiza i synteza fonemowa z utrudnieniami
Uczeń
- Synteza i analiza sylabowa
- Synteza morfemowa
- Synteza logotomowa
- Synteza i analiza mieszana
- Synteza i analiza fonemowa
- Synteza i analiza fonemowa z utrudnieniami
Ćwiczenia rozwijające analizator słuchowy łączymy z ćw. rozwijającymi analizator wzrokowy. Używamy rozsypanek obrazkowych. Obrazek dzieli się na tyle części z ilu sylab, morfemów, logotomów czy fonemów składa się wyraz. Każdy obrazek jest podpisany literami pisanymi lub drukowanymi zgodnie ze sposobem dzielenia wyrazu i obrazka. Analizie i syntezie fonemowej towarzyszy bierne poznanie liter (pomocne klocki logo). Równocześnie prowadzimy ćwiczenia oddechowe, fonacyjne i artykulacyjne.
Czytanie i pisanie wymaga dobrej orientacji w przestrzeni, dlatego od najmłodszej grupy przedszkolnej uczymy dzieci orientacji w schemacie własnego ciała. Punktem odniesienia dla prawej i lewej strony ciała jest serce Orientacja przestrzenna ułatwi dziecku rozpoznanie i nazywanie liter mających ten sam kształt, lecz różne ułożenie w przestrzeni: n-u, p-b-d, M-W.
Uczymy właściwego posługiwania się przyborami do pisania i rysowania. Wprowadzamy ćw. kreślenia liter po śladach z zachowaniem właściwej drogi pisania.