logopedia.net.pl

Miś na spacerku - wywołanie głoski sz

Cele:

  • dziecko wie jak prawidłowo brzmi głoska sz, jaki jest układ artykulatorów w czasie wybrzmiewania głoski sz,
  • dziecko potrafi dobrze wymawiać głoskę sz w izolacji,
  • dziecko różnicuje słuchowo głoski s - sz.

Pomoce:

miś - maskotka lub pacynka na rękę, labiogramy, kaseta z nagraniem Słucham i mówię D. Nawrocka, H. Rodak, lustro, seria obrazków z głoskami s - sz, obrazek szafy i stołu.

Przebieg:

  1. Ćwiczenia narządów mowy.

    Dzisiaj twój język będzie małym misiem, a buzia jego domkiem. Miś obudził się wcześnie rano - przeciągnął się i trochę poziewał. Zrobił poranną gimnastykę - kilka podskoków (unoszenie języka na górny wałek dziąsłowy przy szeroko otwartych ustach), troszkę pobiegał (wypychanie językiem policzków). Na śniadanie zjadł słodki miód (zlizywanie czubkiem języka z podniebienia np. nutelli, miodu). Potem umył ząbki (oblizywanie językiem górnych zębów po wewnętrznej stronie przy zamkniętych, a następnie otwartych ustach). Wyjrzał przez okno (wysuwanie szerokiego języka na zewnątrz jamy ustnej). Zobaczył swoją koleżankę i przesłał jej całuski (cmokanie ustami - naśladowanie posyłania całusków). Koleżanka zaprosiła go na spacer.

  2. Ćwiczenia słuchowe z wykorzystaniem taśmy z nagraniem - odgłosy przyrody - wskazywanie odpowiedniego obrazka.
  3. Ćwiczenia emisyjne z wykorzystaniem labiogramów.

    Katar misia

    Mały miś był na spacerku,

    lecz zapomniał o sweterku.

    Było zimno i wiał wiatr,

    misiu zimne łapki miał.

    Zimne plecy, zimne nogi,

    a do domu kawał drogi.

    Katar misia - cap! - za nos.

    -A psik! A psik! - nos dał głos.

    Kiedy zimno na spacerku

    nie zapomnij o sweterku.

    Pokichamy razem z misiem :

    a - psik, o - psik, e - psik, u - psik (samogłoski prezentujemy na labiogramach).

    Do chorego misia wzywamy karetkę pogotowia: i - u, e - o

  4. Zabawa Ciepło - zimno

    Logopeda na zmianę mówi sz - s z dłonią dziecka przy swoich ustach. Dziecko odczuwa ciepło przy wymawianiu głoski sz, a zimno przy głosce s.

  5. Wywołanie głoski sz - prezentacja układu artykulatorów, symboliczne oznaczenie.

    Pamiętasz, gdy miś był na spacerku było zimno i wiał wiatr - naśadowanie szumu wiatru: słaby wiaterek -szszsz... silny wiatr - szszsz...

  6. Co szumi? - logopeda wypowiada zdania, a dziecko wybrzmiewa głoskę sz

    Szumi morze - szszsz...

    Szumi wiatr - szszsz...

    Szumi woda - szszsz...

    Szumi las - szszsz...

    Szumią drzewa - szszsz...

    Szumią liście - szszsz...

    Szumię ja - szszsz...

    Szumisz ty - szszsz...

    Szumi mama - szszsz...

    Szumi tata - szszsz...

    Szumi miś - szszsz...

  7. Zabawa ruchowa: Idzie miś

    Idzie miś do przodu, idzie miś do tyłu.

    Klaszcze, bo mu jest wesoło.

    Skacze, bo mu miło.

  8. Zabawa: Miś robi porządki - układanie obrazków z głoską sz w szafie, a z głoską s na stole.
  9. Kolorowanie schodka w karcie postępów terapii.