logopedia.net.pl

Na wiejskim podwórku

CELE:

  • Usprawnianie narządów mowy (pionizacja języka, mięsień okrężny warg);
  • Rozwijanie słuchu przez rozpoznawanie, różnicowanie głosów zwierząt, różnicowanie rytmu;
  • Kształtowanie analizy i syntezy sylabowej;
  • Wzbogacanie słownika czynnego i biernego;
  • Kształtowanie orientacji przestrzennej;

FORMA: zajęcie z całą grupą z elementami pracy indywidualnej

METODA: słowna, oglądowa, ćwiczeń ortofonicznych

POMOCE: ilustracja Na wiejskim podwórku , płyta CD, ryż preparowany, obrazki i figurki zwierząt

PRZEBIEG:

  1. Oglądanie obrazka Na wiejskim podwórku - opowiadanie treści.
  2. Dzień dobry zwierzątka - zabawa fabularyzowana usprawniająca narządy mowy
  3. Bardzo wcześnie rano wszystkie zwierzęta jeszcze smacznie spały. Kogut i kury w kurniku na grzędzie (oblizywanie czubkiem języka górnych zębów po wewnętrznej stronie), krowa i koń w oborze (unoszenie języka za górne zęby i cofanie go do podniebienia miękkiego), a piesek w budzie (język w przedsionku jamy ustnej, oblizywanie górnych zębów).

    Pierwszy obudził się kogut, wyskoczył z kurnika (szerokie otwieranie buzi i wysuwanie języka nie dotykając o zęby), rozejrzał się po podwórku (kierowanie języka w kąciki ust, przy szeroko otwartych ustach), wyskoczył na płot (unoszenie języka nad górną wargę) i głośno zapiał - kukuryku!!

    Głośne pianie koguta obudziło kury, które zawołały - ko - ko - ko!! Na śniadanie kurki zjadły ziarenka (chwytanie ziarenek ryżu preparowanego wargami).

    Obudził się też piesek, zaszczekał - hau hau, hau!! Pobiegał w koło podwórka (usta szeroko otwarte, oblizywanie warg ruchem okrężnym). Zmęczył się bardzo tym bieganiem i dyszy (wysuwanie szerokiego języka do brody).

    Wyszedł także ze swej kryjówki kotek i zamiauczał - miau, miau!! Wypił mleczko z miseczki (wysuwanie języka nad dłońmi ułożonymi w kształcie miseczki) .

    W chlewiku świnka zaczęła potrącać ryjkiem drzwi (wysuwanie warg do przodu jak przy samogłosce u).

    Krowa zaryczała - muu, muu!! A koń zaparskał, że też już nie śpi (parskanie, kląskanie).

    A ty co mówisz wszystkim rano, gdy się obudzisz? (dzień dobry)

  4. Ćwiczenia słuchowe:
    • Rozpoznawanie głosów zwierząt z nagrań CD (nazywanie zwierząt, wskazywanie na obrazku, naśladowanie głosów).
    • Różnicowanie rytmu - zabawa Kurki : prezentacja określonego rytmu np. 000, 0 00, 00 00 - odtwarzanie przez dziecko słyszanego rytmu za pomocą stukania ołówkiem o blat stołu, klockiem o klocek, gry na bębenku, klaskania itp.
  5. Zabawa ruchowa z elementem czworakowania Kotki i pieski

    Dzieci podzielone na dwie grupy: kotki i pieski. Zwierzątka siedzą w swoich domkach. Hasłem do wyjścia na spacer są sygnały słuchowe (muzyka), wzrokowe (obrazki)

  6. Ćwiczenia oddechowe Karmimy kurki - przenoszenie słomką ziarenek (papierowych) na kartkę z rysunkiem kury.
  7. Ćwiczenia analizy i syntezy sylabowej wyrazu: zabawa Kto to?

    Prowadzący rozkłada zestaw obrazków (figurek) zwierząt - kot, pies, kura, krowa, koza, kogut, świnka, koń itp. Dziecko nazywa zwierzęta (ustalenie, że dziecko je rozpoznaje). Następnie prowadzący mówi wyraz sylabami, a dziecko dokonuje syntezy i wypowiada cały wyraz wskazując zwierzątko (po kilku razach następuje zmiana ról).

  8. Ćwiczenia orientacji przestrzennej - zabawa Kotek bawi się razem z nami
    • Prowadzący kładzie maskotkę w różne miejsca. Dziecko określa położenie kotka, np. kotek jest za mną, z prawej strony, pod stołem, na półce itp.
    • Prowadzący mówi gdzie jest kotek, a dziecko go tam kładzie.
  9. Pożegnanie piosenką Dziwne rozmowy.