CELE:
- Ćwiczenia usprawniające narządy mowy (język, wargi).
- Ćwiczenia głoski sz w izolacji.
- Ćwiczenia słuchu fonematycznego - słuchowe różnicowanie głosek s - sz
- Ćwiczenia oddechowe - wydłużanie fazy wydechowej.
POMOCE: pacynki - chłopiec, dziewczynka, płyta CD
Piosenki ortofoniczne
, symbole głosek s - sz, słomki, szklanka z sokiem, miseczka z ryżem, obrazki i przedmioty z głoską s - sz, rysunek chłopca i dziewczynki bez elementów twarzy.
PRZEBIEG:
- Powitanie - pacynki się przedstawiają i zapraszają dziecko do wspólnej zabawy.
Gimnastyka języka
Na początku jest rozgrzewka
Językowa wprzód wywieszka.
Cały język wyskakuje
Wszystkim nam się pokazuje.
Brawo! Brawo! (kląskanie)
W dół i w górę.
W lewo , w prawo
Pięknie ćwiczy!
Brawo! Brawo! (kląskanie)
Już rozgrzewka zakończona
Ząbki liczyć przyszła pora!
Język ząbki poleruje
Każdy dotknie i wyczuje.
- Wyodrębnianie głoski w nagłosie w wyrazach Szymek, Sylwia. Obserwacja układu artykulatorów w lustrze. Symboliczne oznaczenie sz - kółeczko, strzałka w górę, s - uśmiech, strzałka w dół.
- Dorysowywanie elementów twarzy : oczy nos, usta (zgodnie z układem warg w czasie wybrzmiewania głoski s - sz w imieniu)
Szumiąca przyroda
- piosenka ortofonicznaSzymek i Sylwia poszli na spacer, słyszeli jak szumi przyroda (prowadzący śpiewa, a dziecko szumi:
Szumi, szumi wietrzyk - szszsz..
Szumi, szumi deszczyk - szszsz...
Szumią, szumią drzewa - szszsz...
Wiosna (lato, jesień, zima) wita nas!
Szumi, szumi woda - szszsz...
Szumi, szumi las - szszsz...
Szumią, szumią pola - szszsz...
Wiosna wita nas!
Zabawa oddechowa:
Obiad"
Po długim spacerze Szymek i Sylwia poczuli się głodni. Sylwia przygotowała sok, a Szymek ryż - dmuchanie przez słomkę do małej ilości soku w szklance i ryżu w miseczce.
Zabawa
Co zjadł Szymek, a co Sylwia?
Wybieranie produktów (obrazki) z głoską sz dla Szymka, a z głoską s dla Sylwii.
s - ser, masło, kapusta, mięso, sałata
sz - pietruszka, groszek, gruszka, szynka
Zabawa
Robimy porządki
Rodzice Szymka i Sylwii lubią, gdy mają w swoich rzeczach porządek. Pokaż im, jakie to proste - przedmioty, w których nazwie jest głoska s ułóż na stole, a te z głoską sz - w szafie.
Prowadzący wypowiada nazwę przedmiotu, dziecko wyróżnia głoskę s lub sz, wybrzmiewa i kładzie przedmiot w odpowiednim miejscu.
s - serce, skakanka, serwetka, spinka, samochód, słońce
sz - żołnierz, bandaż, szpulka, szpilka, szminka, szampon, szyszka, szalik, nóż, talerz, kalendarz
- Pożegnanie z Szymkiem i Sylwią - przesyłanie całusków.