Encefalopatią
określa się jedną z form zespołu psychoorganicznego, która charakteryzuje się współistnieniem zaburzeń rozwoju psychoruchowego i zaburzeń neurologicznych.
Rozróżnia się encefalopatię statyczną (stan nie ulega pogorszeniu) i encefalopatię postępującą (objawy postępują).
Jej przyczynami mogą być:
- uszkodzenia okołoporodowe,
- choroby infekcyjne,
- stany zapalne układu nerwowego,
- udary mózgowe,
- urazy wewnątrzczaszkowe,
- choroby genetyczne, np. Down,
- mózgowe porażenie dziecięce
Do oceny encefalopatii konieczna jest:
- znajomość prawidłowego fizjologicznego wzorca rozwoju psycho - ruchowego dziecka.
- ocena stanu neurologicznego,
- obserwacja dziecka (generalnie ważniejsza niż badanie),
-
wywiad (zazwyczaj rodzice plus książeczka zdrowia), który pozwala ustalić:
- historię choroby,
- stan ostry, czy przewlekły,
- rozwój dziecka (kiedy osiągało kolejne etapy rozwoju),
- stan postępujący, czy statyczny,
- objawy ogniskowe, czy uogólnione.
Ocena rozwoju psychoruchowego obejmuje cztery sfery:
- Lokomocję i kontrolę postawy.
- Koordynację wzrokowo - ruchową.
- Kontakty społeczne.
- Mowę.
Badanie neurologiczne niemowlęcia przeprowadzamy w pozycjach:
- W leżeniu na plecach (pozycja supinacyjna) - badanie głowy i nerwów czaszkowych, ruchy spontaniczne dziecka, ułożenie, napięcie mięśniowe, odruchy głębokie, automatyzmy ruchowe (odruch toniczny szyjny asymetryczny, odruch skrzyżowanego wyprostu, odruch Moro, odruchy chwytne).
W pozycji pionowej - ujmujemy niemowlę za nadgarstki i podciągamy do pozycji siedzącej, następnie chwytamy pod pachy i podnosimy do pozycji pionowej.
Oceniamy:
- ustawienie głowy przy pociąganiu (głowa opada 1 m. ż., w osi tułowia 4 m.ż, unosi wyżej 5 m.),
- ustawienie tułowia i kończyn (obecność odruchu podparcia do 4 m.),
- odruch błędnikowy prostujący głowę (linia ust równoległa do podłoża, szczyt głowy układa najwyżej).
- W leżeniu na brzuchu (pozycja pronacyjna) - oceniamy sposób ustawienia ciała i ruchy lokomocyjne (odruch toniczny szyjny symetryczny, odruch Galanta, można sprawdzić odruchy skokowe).
- W pozycji poziomej skierowanej twarzą do dołu - sprawdzamy, jak dziecko utrzymuje głowę, tułów i kończyny (odruch Landaua), odruch spadochronowy.
Badanie głowy ma ustalić prawidłowości wzrastania głowy. Zaburzenia mogą się przejawiać zmniejszonymi wymiarami (małogłowie), jak i zwiększonymi (wielkogłowie) - obwód głowy jest mniejszy, większy niż trzy odchylenia standardowe