logopedia.net.pl

Program przygotowania do czytania i pisania dla dzieci 5-letnich

Zadania dla nauczyciela:

  1. W pierwszych miesiącach pobytu dziecka w przedszkolu wykonać wszystkie zadania podane w programie dla dzieci 3- i 4-letnich. Ustalić poziom przygotowania dziecka do nauki czytania i pisania oraz poziom czytania i pisania
  2. Doskonalić pamięć fonetyczną i wzrokową.
  3. Doskonalić umiejętność wydłużania głosek w sylabach i wyrazach.
  4. Doskonalić syntezę logotomowo-fonemową i fonemowo-logotomową. Wprowadzić syntezę fonemową.
  5. Nauczyć analizy fonemowej sylab o budowie CV (spółgłoska + samogłoska) i wyrazów o prostej budowie fonemowej. Wykorzystać rozsypanki obrazkowe fonemowe i klocki LOGO
  6. Doskonalić odczytywanie głosek, sylab i wyrazów z ust bez udziału głosu.
  7. Uświadomić związek między literami a fonemami (litera jako znak graficzny fonemu).
  8. Uświadomić istnienie 4 wariantów litery (wariant drukowany i pisany, wielki i mały) na oznaczanie tego samego fonemu.
  9. Ćwiczyć umiejętność porównywania, rozpoznawania i identyfikowania liter i grup literowych o podobnych kształtach.
  10. Uświadomić potrzebę ustalenia punktu odniesienia w wypadku kontaktu z literami p, b, d, u , n, M, W do właściwego wiązania tych liter z ich fonemami ("nazywania" liter).
  11. Ćwiczyć pisanie liter po śladach z zachowaniem właściwej drogi kreślenia. Wykorzystać pomoc pt. Kierunek kreślenia i sposób łączenia liter.
  12. Otoczyć szczególną opieką dzieci mające trudności z syntezą i analizą fonemową wyrazów.

Literatura:

B.Rocławski, Nauka czytania i pisania, Glottispol, Gdańsk 2000