Zadania dla nauczyciela:
- W pierwszych miesiącach pobytu dziecka w przedszkolu wykonać wszystkie zadania podane w programie dla dzieci 3- i 4-letnich. Ustalić poziom przygotowania dziecka do nauki czytania i pisania oraz poziom czytania i pisania
- Doskonalić pamięć fonetyczną i wzrokową.
- Doskonalić umiejętność wydłużania głosek w sylabach i wyrazach.
- Doskonalić syntezę logotomowo-fonemową i fonemowo-logotomową. Wprowadzić syntezę fonemową.
- Nauczyć analizy fonemowej sylab o budowie CV (spółgłoska + samogłoska) i wyrazów o prostej budowie fonemowej. Wykorzystać rozsypanki obrazkowe fonemowe i klocki LOGO
- Doskonalić odczytywanie głosek, sylab i wyrazów z ust bez udziału głosu.
- Uświadomić związek między literami a fonemami (litera jako znak graficzny fonemu).
- Uświadomić istnienie 4 wariantów litery (wariant drukowany i pisany, wielki i mały) na oznaczanie tego samego fonemu.
- Ćwiczyć umiejętność porównywania, rozpoznawania i identyfikowania liter i grup literowych o podobnych kształtach.
- Uświadomić potrzebę ustalenia punktu odniesienia w wypadku kontaktu z literami p, b, d, u , n, M, W do właściwego wiązania tych liter z ich fonemami ("nazywania" liter).
- Ćwiczyć pisanie liter po śladach z zachowaniem właściwej drogi kreślenia. Wykorzystać pomoc pt. Kierunek kreślenia i sposób łączenia liter.
- Otoczyć szczególną opieką dzieci mające trudności z syntezą i analizą fonemową wyrazów.
Literatura:
B.Rocławski, Nauka czytania i pisania, Glottispol, Gdańsk 2000